Suositussa FINISHING FIRST -tapahtumassa esitellään muun muassa vaativien offset- ja digitaalituotannon sovellusten toimintaa livenä sekä jälkipainatuksen trendejä ja taustatekijöitä. Tämänvuotiseen tapahtumaan saapui noin 180 aiheesta kiinnostunutta kävijää Saksasta, Itävallasta ja Pohjoismaista. Paikalla oli myös yrittäjiä Itä-Euroopan maista. FINISHING FIRST -tapahtumasta on tullut lyhyessä ajassa tärkeä verkostoitumistilaisuus, jossa huomioidaan teknisten aiheiden lisäksi myös useita aloja koskettavat teemat ja graafisen alan nykyiset trendit.
Horizonin tiloissa oli esittelyhuone, jossa FINISHING FIRST 2018 -kävijät pääsivät tutustumaan yrityksen moninaisiin ratkaisuihin. StitchLiner Mark III -järjestelmän esittely oli yksi tapahtuman kohokohdista. Sen avulla Horizon voi valmistaa satulanidottuja esitteitä, joiden koko on 74 x 105 – 297 x 297 mm. Näin yritys pystyy vastaamaan lisääntyviin asiakastoiveisiin vakioformaattien valmistuksen lisäksi. Lisäksi runsaasti kiinnostusta herätti myös esimerkki kirjatuotannosta, jossa käytettiin mustesuihkupainatettua B2-arkkia. Kun SmartStacker on leikannut ja koonnut kirjablokin, kirjat nidotaan yksileukaisessa liimanidontalaitteessa ja muokataan lopulliseen formaattiinsa kolmen sivun HT-30C-leikkuurobotissa. Tällä menetelmällä voidaan valmistaa taloudellisesti etenkin pieniä painoeriä. Tämän järjestelmän vastapainoksi Horizon esitteli offset-painatuksen suurten painoerien jälkikäsittelyä modulaarisella CABS 4000S -liimasidontalinjalla, jonka avulla pystytään valmistamaan jopa 4 000 kirjaa tunnissa täysin automaattisesti. Horizon esitteli myös muistesuihkupainatuksen rullaratkaisun yhteistyössä Hunkelerin kanssa. Kyseessä on integroitu järjestelmä, jolla valmistetaan eri tavoin taitettuja mainoslehtisiä.
Keskipisteenä automatisointi ja verkottuminen.
FINISHING FIRST 2018 -tapahtumassa pidettiin esitelmiä erilaisista aiheista, kuten asiakasuskollisuudesta ja jälkikäsittelyn automatisoinnista. Mina Smolej, Quadientin markkinointiasiantuntija esitteli konkreettisten esimerkkien avulla, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa digitaalisen viestinnän avulla. Lisäksi Horizonin uusi myyntipäällikkö Marisa Dütsch kertoi, miten markkinajohtaja pystyy vastaamaan tuotteita, palvelua ja projektitukea koskevat asiakasodotuksiin myös tulevaisuudessa. Hubert & Co.:n toimitusjohtaja Ramona Weiß-Weber esitteli käytännön kokemuksia digitaalisen kirjapainatuksen käyttöönotosta: Screenin, Hunkelerin ja Horizonin tekniikkaa yhdistelevältä uudelta toimintajärjestelmältä edellytettiin pääasiassa vakaita prosesseja, joustavia ratkaisuja ja tinkimätöntä laatua.
Yhteistyötä erillisten ratkaisujen sijaan.
”Jälkipainatusalan keskeisimpiä asioita ovat mahdollisimman hyvä järjestelmien verkottaminen ja automatisoinnin lisääminen”, Horizon GmbH:n toimitusjohtaja Yoshihiro Oe tiivistää. Oen mukaan kaikessa toiminnassa on pyrittävä siihen, että koneiden käytettävyys on mahdollisimman hyvä. Tämä edellyttää valmistajalta suurta joustavuutta. Tämän takia Horizon päätti tarjota avoimia järjestelmiä erillisratkaisujen sijaan, Yoshihiro Oe toteaa: ”Kukaan ei yksin selviä niistä vaatimuksista, joita Print 4.0:n kaltaiset konseptit ja laajeneva digitalisaatio asettavat. Yhteistyö asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa on Horizonille valmistajana yhtä tärkeää kuin sen tuotteiden suorituskyky.”
Lokakuu 2018